Translate

2 Aralık 2015 Çarşamba

Ekşi Mayalı Tang Zhong & Hokkaido Ekmeği -Bölüm 1







Ekmek konulu bir deryada yüzüyorum ve kulaç attıkça derya büyüyor..Evde ya da butik fırın tarzı diyebileceğim mekanlarda,ekşi maya ile yapılan ekmekler o denli çeşitli ki,aklım karışıyor.Hepsinden deneyimlemek istiyorum.Yavaş yavaş,sırası geldikçe..Fotoğraflarda görülen ekmek,uzun zamandır merakımı cezbediyordu..Araştırarak,iyice bilgi sahibi olmadan,pratiğe geçemedim.Görünümü oldukça yumuşak bir ekmek ve yapımı da klasik ekşi mayalı ev ekmeğinden bir hayli farklı..

Araştırma yapmak için elbette internet ortamındaki web sayfalarından yardım aldım.

Çok sayıda farklı tarif ve yöntem çıktı karşıma.Ve tamamen ekşi mayalı bir tarife rastlamadım.Ekşi maya kullanılarak yapılan tariflerde dahi,bir miktar instant maya kullanılması gerektiğini belirtiyorlardı.Yerli ya da yabancı web kaynaklarında,bu ekmek yapımı için önerilen maya,instant maya idi.Bu mayayı artık kullanmadığım için,yine evdeki ''COŞKUN'' mayaya güvenerek,yalnızca ekşi mayalı bir Hokkaido ekmeği yapmaya karar verdim..

Günlerce tarif okudum,videolar izledim ve dün sabah işlemlere başladım..

Bu ekmek nedir,nasıldır?

2004 yılında Tayvanlı Yvonne Chen tarafından icad edilip,o günden bu yana uzak doğuda,özellikle Japonya'da çok rağbet gören bir ekmek çeşidi..Tang Zhong adı verilen bir bulamaçla hamuru hazırlanan,çok yumuşak,pofidik bir ekmek..Sütlü bir ekmek..Hatta içine katılacak malzemeleri,hayal gücümüz belirliyor.Ben yine de en sade çeşidiyle başlamak istedim.İlk deneme için cesareti o kadar abartmaya gerek yok!

Sütlü ekmek diyebiliriz fakat aynı zamanda,bulamaçlı,yumurtalı,tereyağlı bir ekmek bu..

Tost yaparken kullanmak için çok uygun.Çok farklı bir iç dokusu oluyor ki (yumuşacık,hafif şekerli,pamuksu),çok miktarda tüketilmesine neden olduğu için,riskli bir ekmek :))

Yalnızca ekşi mayayla yapmak da rizikolu bir durum çünkü bu ekmek,kabarmalı..Çok kabarmalı ve çok yumuşak olmalı ve asla ekşimsi bir tadı olmamalı..

Başlıyoruz..

Ekşi mayayı dolaptan çıkardığım anda,yarım su bardağı mayayı hemen ekmek için ayırarak,kavanozu bir kenarda beklettim.2 saat sonra besleyip,tekrar dolaba kaldırmak üzere...

Tang Zhong'u,yani bulamacı mısır unu ile yapmaya karar verdim..



Tang Zhong Yapımı:

Bir su bardağından 2 parmak az,mısır unu

Yarım bardaktan 1 parmak fazla süt (ya da süt ve su karışımı)

Malzemeye kısık ateşte hızla karıştırarak,unun sütü çekmesini sağladım.Bulamaç koyulaşınca ocağı kapattım.Asla kaynamaması gerek.Göz göz olmayacak.Aslında bu bulamacı pişirme işlemi, 65 derecelik bir ısıda tamamlanmış oluyor.Bunun pratikteki anlamı,bulamaç koyulaştığı zaman,hemen ocaktan almak...Soğuması için,başka bir kaba alarak bir kenarda bıraktım..



Hamur Yapımı:

1 buçuk su bardağı,beyaz ekmek unu
3 kaşık tam buğday unu
Yarım su bardağı ekşi maya
Bulamaç
1 yumurta
1 buçuk yemek kaşığı şeker
2 buçuk yemek kaşığı yumuşak tereyağ
3 yemek kaşığı süt
1 çay kaşığı tuz

Unları bir kapta karıştırıp,üzerine ekşi maya,yumurta,süt,şeker,tuz ve bulamacı ekleyerek,olduka yumuşak ve ellere yapışan bir hamur hazırladım.Hamurun yapışkan olması sorun olmasın,biraz daha un katalım dersek,ekmek sert ve normal ekmeğe benzeyebilir.Önemli olan bu ekmekte,hamurun çok yumuşak hazırlanması.5 dakika kadar yoğurup,yarım saat dinlenmeye bıraktım..


Yarım saat sonra,yumuşak tereyağı ekleyip,hamurla yağın tam anlamıyla homojen yapıya ulaşması için,pürüzsüz olana dek yoğurdum..


Hamuru,yağlanmış bir kaba aktarıp,üstünü streç film ile kapatıp,evin en sıcak olan yerinde,bir köşede beklemeye bıraktım..

Bu noktada o kadar farklı anlatımlar var ki,akıl karışıklığımı gidermek için,tek hamlede bir çok karar vermek zorunda kaldım ve yaptığım yöntem ile Hokkaido ekmeği hiç zarar görmedi :)

Bu nedenle de farklı şeyler anlatmaya hiç gerek yok.Arzu ederseniz,web üzerinden bu ekmeğin yapımını ayrıntılı inceleyebilirsiniz ama sizde de kafa karışıklığı yaratması muhtemeldir..

Bilinmesi gereken önemli konu;bu ekmekte su oranı,kuru malzeme oranına göre fazla ve bulamaçla yardım alınan konu ise,hamurdaki gluten gelişimini,farklı bir metodla sağlamak.Bu nedenle ekmek hamurunun;dinlenmeye bırakılmadan önce,yoğururken,uzayan bir hamur olduğunu gözlemlemek,bu işin püf noktası..

Elinizle hamuru bir yöne çektiğinizde uzama dayanıklı olmalı..Ondan sonra gönül rahatlığıyla üstünü kapatıp beklemeye alabilirsiniz..

Kuru maya ve ya yaş maya kullanarak yapılan Tang Zhong ekmek,1-2 saat dinlendirmeden sonra,şekillendirme için tezgaha alınıyor.

Ekşi maya ile hazırlandığım için,sıcak ortamda 5 saat dinlendirdiğim hamuru,çok hafif unlanmış tezgaha aldım..Unu kesinlikle fazla kullanmadım.Yumuşak kıvamlı hamuru şekillendirirken ellerimi yağlayarak,oldukça rahat çalıştım..


Hamurda gözlemlediğim bu hava kabarcıklarına güvenerek,büyük heyecanla,ekşi mayalı hamuru,her zamanki yöntemlerin dışında kullanmaya başladım..



Hamuru,elimle dört köşesinden toplatıp,hızla tezgaha atarak,daha dolgun bir hamur kıvamı elde ettim..Bunu sanırım 8-10 kez yaptım.



Bu fotoğraflarda yağlı elimle tezgahtan alıp,yine tezgaha attığım hamurların durumlarını görüyoruz..

Ardından elimle toparladığım hamuru,spatula yardımıyla dört eşit parçaya ayırdım.Arada ellerimi tekrar tekrar yağlamak,bu aşamada büyük kolaylık sağladı..Yanınızda içi yağ dolu küçük bir tabak bulundurmanızı öneririm.

Her bir hamur parçasını,elimle kenarlarından çekerek daire haline getirdim..

Bu aşamada büyük bir kesim,oklava kullansa da,ekşi maya ile oklava kullanmamak kuralıma uymak için,ellerimle şekillendirdim..


8 yorum:

  1. Oldukça ayrıntılı olan bu tarifi,çok kısıtlı bir zaman diliminde,hızla yazdığım için,gözden kaçan imla hatalarım olmuş.Denetleme yapmak için uğraştım fakat bilgisayarım hata veriyor,kusuruma bakmayın :)

    YanıtlaSil
  2. Çok çeşitli yapımı olan bu ekmeği,kendimce,doğru ve kolay olabileceğine inanarak,bazı yapım inceliklerini,harmanlayarak hazırladım.Fakat esas olan noktaları bire bir uyguladım.Bu konuda bir şüphe olmasın.Daha farklı,çok başka hazırlayıp yapanlar da eminim vardır..Hatırlatmakta fayda görüyorum..

    YanıtlaSil
  3. Aman allahım bu ne kadar zor bir ekmek böyle. İlk gördüğümde çok heveslendim ama yapım aşamalarını gördükten sonra hevesim resmen kursağımda takıldı kaldı. Umarım yaparım diyebilirim ancak...

    YanıtlaSil
  4. Umarım uygun olan boş bir zamanında denersin diyebiliyorum ben de,ancak....Israr yok :))

    YanıtlaSil
  5. Boş zamanım olursa tabi :)))))

    YanıtlaSil
  6. En kısa zamanda deneyeceğim. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Çok sevindim!Denerseniz,size de afiyet olsun..Teşekkür ederim ilginize :))

    YanıtlaSil
  8. Merhaba, kullandığınız bulamaç miktarı (150 gr), toplam un miktarına göre (200 Gr) çok fazla değil mi?

    YanıtlaSil