Translate

19 Kasım 2015 Perşembe

Acele Ekmek Lazım!



Ekşi maya,değerli bir ekmek olmak adına,hamurun içinde çalışırken,uzun süreler ister..İlgilenilmek ister..Aceleyi sevmez..Uzun uzun demlenmesi,dinlenmesi gerekir..Son dinlenme süresinde,sepetinde en az iki misli bir hacme ulaşması genel kuraldır!..

Fakat ya çok acelem varsa? Evdeki ekmek,öngörülemez biçimde,zamansız bittiyse?(aslında öngörülebilir!!)

Ekşi maya ile çalışmak için vereceğim zamanım çok çok kısıtlıysa?

Ekmeksiz mi kalacağım? Hayır(mış)...

Anlamış oldum.Çok acil ekmek gerekiyordu ve ekşi mayalı ekmek yapmak için gereken o uzun saatler,dün kesinlikle bende yoktu..Ya ekmek olur ya da ben rezil olurum diye düşünerek dün öğleden sonra 15:00 de hamuru maya ile birleştirdim..


Ancak saat 18:30'a kadar bekleyebildim ve katlamalarını tezgahta yaparak,sepetine son mayalanma süreci için yerleştirdim.




Hiç ümidim yoktu fakat mecburiyetim vardı;bu ekmek kesin olmayacaktı..15-20 saatlik süreler tanıdığım ekşi mayalı ekmeklerin yanında,bu durum her şekilde falso vereceğimi hatırlatıp duruyordu..

Unlu bez üzerine yatırdığımda,hamurda görmeye alışkın olduğum gözenekli yapı oldukça azdı..Yine de görmüş olmak bana yetti...

Saat 19:30 da hamur fırının içindeydi.Toplamda dört buçuk saat tanıyabildiğim hamur,mayalanmak için bu süreyi kendine yeterli gördü..Mayanın olgunlaşması,yeterince kuvvetli içeriğe sahip olması,ekmeği de beni de rezil olmaktan kurtardı :)




Acele ekmek yapmam gerektiğinde,artık ekşi mayama güvenmeyi öğrendim..Elbette uzun süreli bir fermentasyon,ekmekler için çok daha tercih edilesi durum..

Fakat bu şekilde,4-5 saatte,böyle güzel bir ekmeği elde etmek de mümkünmüş..

Mayanın güçlendiğine kanaat getirsek de
getiremesek de
bazen deneysel davranmak zorunda olmak
yeni şeyler öğrenmenin hem en kestirme,hem de en tatlı yolu...

2 yorum:

  1. İnanılmaz ve dayanılmaz bir ekmek olmuş bu elinize sağlık, afiyetle yiyiniz. Darısı benim genç ekşi mayamın başına...

    YanıtlaSil
  2. Çok,pek çok teşekkür ederim..Darısı sizin genç mayanıza olsun,ne kadar çok çalıştırırsanız genç mayanızı,o kadar kısa sürede olgunlaşır ;)))

    YanıtlaSil