Translate

7 Kasım 2015 Cumartesi

Sıcacık Mutfaklar..



Dışarıda güçlü,soğuk poyraz haftalardır sürerken,birbiri ardına kahveler ve bitki çayları eşliğinde,buğdaylar filizleniyor,biberiyeler kuruyor,günlük yiyecekler hazırlanıyor ve mutfak evin kalbi olarak;tam randımanla işliyor..Dışarının işleri,içerinin işleriyle birbirine karışıyor,gün bitimine doğru,ev ahalisindeki yorgunluklar da tatlı muhabbetlerle unutuluyor..

Gün aşırı ekmek pişen bu mutfakta,elbette yine başrol ekşi mayanın,vaz geçilmez figüran ise,sürekli bakıp durduğum,kol saatim..

Bu kez,epey zamandır birlikte çalıştığımız mayanın,neler yapabileceğini görmek için,buzdolabında 12 saat dinlendirerek bu ekmeği hazırladım.Yine diğer bir farklılık da ekmeğin şeklinde oldu.Her zaman kullandığım ölçüleri iki misli tuttum..Kocaman bir ekmek hayali..Ekşi mayanın gücünü de böylece test edebilirdim ki,maya testten geçti!





Fotoğrafta görülen hamur,ilk etapta mutfak ısısında 8 saat dinlendikten sonra,buzdolabına yerleşti.Gece boyunca,oldukça yavaş bir fermentasyon süreciyle mayalandı.Tekrar buzdolabından çıkıp,mutfak tezgahında oda ısısına gelmesi için,3 saat daha bekledi.Bu rahat gelişimini,ona tanıdığım geniş zamana borçlu..

Bazen zamanımız yeterince varsa,ekmek hamurunu buzdolabına alarak,mayalanma sürecini daha uzun tutup,daha değerli bir ekmeğe sahip olabiliriz!






Bu ekmek de,çoğunlukla kullandığım, yoğurulmayan ekmek tekniğiyle hazırlandı..Sadece bir sırrı var,uzun dinlenme süresi..

Her zaman kullandığım değişmez ölçü olan,**portakal büyüklüğündeki ekşi maya ile daha büyük bir ekmek yapabilmek için,daha fazla malzemeyi rahatlıkla kullanabileceğimi görmüş oldum :)

Maya miktarı,malzemenizin kapsadığı un miktarına göre,daha fazla olmak durumunda değil.
Önemli olan,mayanın yeteri kadar çalışabilmesi için ona tanıdığımız süre...

Bu ekmekte,yarı yarıya,tam buğday unu ve ekmeklik beyaz un kullandım.Fazladan,hamura,bir avuç kepek ilave ettim..


**Daha önce de bahsettiğim gibi,ekşi mayamı,sulu bir kıvamda değil,katı kıvamda muhafaza ederek kullanıyorum.Eskilerin usulü ile..Bu durumda,maya için,bir bardak ya da yarım bardak gibi ölçüler veremiyorum.

Kapaklı ve porselen bir kapta,hamur parçasını(mayayı),una bulayarak sakladığım için,bir ekmeklik maya miktarını,ancak portakal büyüklüğü olarak tarif edebilirim..



Diğer ekmek ise;yüzde yüz tam buğday unu ve normal oda ısısında bir gece bekletilerek,sabah pişirilen,keten tohumlu ekmek.

Bu ekmeğin ilk hamur oluşturma aşamasında,dinlenmesi için,4 saatlik bir süre tanıyabildim..Bu aşamada hamura,öğütülmüş keten tohumu ekledim.Dört yemek kaşığı.Üç tur katlamasını yaparak,ikinci dinlenme için gece boyu zaman tanıdım.Toplamda 16 saatte ekmek hazırdı.




Mayanın gücü mükemmel!İlk çıkardığı ekmeklerde,iç doku bu kadar ferah değil,kesinlikle daha sıkışık bir yapıda oluyordu..

Sağlık varsa,her gün,her şey hal oluyor,şekil alıyor..

Yarım da kalsa,tamamlansa da,biliyoruz ki,devamı var her işin,her duygumuzun..

Kış geldi;gidecek,yaz gelecek ve o da gidecek!

''Mevsimlerin birbirini kovaladığına şahit olmak,
sağlıkta olmak,
tutkuyla çok sevmek'' mutluluğu,
evlerimizi doldursun,
mutfaklarımız sıcacık olsun,
dumanı tüten kahveler,
çorbalar,
ekmekler,
yarının umutlarını
ve
sevdiklerimize sarılan kollarımızı 
çok daha güçlü kılsın,dileğimle :) 

5 yorum:

  1. İstediğim anda bakkaldan kolayca tüketebildiğim ekmeklere oranla oldukça zahmetli olsa da ekmek yapmanın bana mutluluk verdiğini hissettim dün... Çok fazla tecrübem yok. Bu, ekşi mayamın ikinci mahsulü. Ekmek yapmak inanılmaz mutluluk hormonu salgılatıyor bana... Sizin sayenizde yaşadığım bu tecrübenin ve her ekmekte hissettiğim heyecanın hiç bitmemesi dileğimle.... Sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Şiir gibi olmuş. Master degree. Bravissimo! Bu arada yukarıda yorum yapan kişiyi de yerim. ❤️

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Şebnem'ciğim,ne kadar mutlu olduğumu,nasıl gülümsediğimi anlatamam :)) Gerçekten nasıl bir mutluluk veriyor insana? Gün aşırı,büyük heyecan yaşıyorum ben de:) Bir kez denemek bile bana kalırsa,ekmek yapımında büyük tecrübe!Benimle aynı yolda ilerlediğin,heyecanları,ekmek mutluluğunu ve o mis kokuları paylaştığın için sana çok teşekkür ediyorum..Hiç bitmesin bu maceramız,ekmek sevgimiz..Ne güzel bir paylaşım içindeyiz...Sevgilerimle

    YanıtlaSil
  4. Hyena,sana tekrar geçmiş olsun diyor,bol bol şifalı çaylar,çorbalar tüketmeni diliyorum...Çabuk iyileş ;)

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Hyena'cığım,yol arkadaşım :)) Beni çok mutlu ettin,yine,yine! Yorumlarını mutlulukla okuyorum,çünkü biliyorum ki hep yanımdasın...Her zaman ve her yerde ;) Çok teşekkür ederim,sevgilerimle,kocaman sarılıyorum..

    YanıtlaSil